25.02.2013 17:00

Kajak RODEO popis

BACK DECK ROLL

  • začínají na boku jako u normálního eskymáka (asi když to zamáčknou na zádi, tak to jde moc pod vodu), takhle od začátku jedou listem po vodě

  • jen otočí list pádla opačně, z vody se začínají vynořovat, až když si přitahuji špičku lodi na druhé straně.

  • položit pádlo plochou na vodu a i celou vrchní část trupu (na vodu, ne pod vodu)

  • zkus přehodit loď zadkem a bokama na druhou stranu (zamáčknout špici do vody)

  • jak podjedeš záď lodi už by jsi sám měl být na druhé straně na zádech

  • na druhé straně už se prostě opři o pádlo

  • NE moc pomalu a NE moc rychle

 

KICK FLIP

  • je to trochu podobné backdeckroll (ten používá ke konci)

  • jedeš proudem a vidíš vlnku

  • když je čumák na vlně, tak se otočíš k zádi, pádlo rovně na hladinu, a zatlačíš na kontra stranu listu pádla, který ne vzadu

  • tak aby se špička zanořila za vlnou (těsně za ní do údolí) nebo za šutr a ty jsi tlačil na pádlo někde v náběhu na vlnu

  • zařízneš tam špičku a pak pokračuješ už v backdeckroll

  • výsledek může být, že to vypadá jako backdeckroll bez ponoření hlavy do vody

  • ale rozdíl je v tom, že na začátku pohybu zabíráš kontra stranou zadního listu (opřeš se o hladinu), kdežto v backdeckroll se přetáčíš dozadu a jedeš oblouk normální záběrovou stranou listu (pádla), který byl ve předu

 

ZAKLADNI CANDLE (nájezdová)

rozjedeš loď a po získání rychlosti jdeš do předklonu (stále zabíráš) a tlačíš nohama na špici lodi (aby šla pod hladinu). Čím víc máš špici zanořenou, tím menší záběry děláš (spíše koordinační) a necháváš ruce natažené dopředu (pádlo opřené o hladinu, jako stabilizátor).

 

CANDLE svíce

  • pří normálním záběru už tlačíš na hranu a pak uděláš kontra (ŠPATNĚ), ale svíci děláš bokem, ne jak jsi to pak dělal čelem k břehu

  • CHYBA ŽÁDNÉ KONTRA – double pump se dělá, rozjet loď, záběr dopředu při kterém zahraníš a v dalším záběru položíš pádlo vodorovně na hladinu (jasně že trochu víc na stranu, kde budeš tlačit), plochou pádla se opřeš o hladinu a nadzvedneš zadek s celou lodí (trochu tlačíš do chodidel) a zapíchneš loď špicí do vody, přitom jak se opřeš o hladinu může se stát, že i na chvíli dáš hlavu do vody (dotkneš se hladiny)

  • ono nejen, že uděláš kontra, ale vlastně tím pádlem brzdíš dopředný pohyb (jak jsi se předtím rozjel) a vlastně se celou dobu brzdění o něco opíráš a tlačíš špičku bokem pod vodu

  • při tom záběru vzad, kdy tlačíš na hranu, tak zkus tlačit pod vodu zadek, respektive zvedat předek lodi (je to jako předhmitnutí, abys pak mohl o to víc zatlačit rotací boků předek lodi pod vodu

  • balance – dej ruce s pádlem dál od lodi, abys vytvořil trojúhelník a měl se tak o co opřít ne hned u lodi

 

CANDLE na zadku

  • opačně než předchozí bod,

  • jedeš pozadu, pomocí kontra záběrů na střídačku

  • pak zabereš listem kontra trochu víc, abys alespoň trošku zamáčkl špici do vody (to pomocí břišních svalů)

  • stejný listem okamžitě opačně záběr od předu (normální záběr) a zabíráš k zádi, abys ji zamáčkl pod vodu.

  • Pokud se to povede a ten záběr dokončíš až u zadní špice lodi, tak v podstatě postavíš loď na zád, špici do vzduchu a přepadneš na druhou stranu (cartwheel počatý od zadku)

  • můžeš pokračovat v cartwheelech nebo uděláš jen takovou vzdušnou otočku lodi

 

CANDLE na předku nebo počátek točení z fleku

  • kontra záběrem od zádi směrem k špici lodi, zamáčkneš špičku pod vodu

  • musíš být v lodi na boku (malá kačenka-nízké vylehnutí)

  • přetočíš se v trupu směrem k zádi lodi

  • pádlo je podél lodi vzadu listem na hladinu

  • jedním záběrem provedeš zaříznutí špice pod vodu

  • tím v podstatě roztáčíš celou loď dokola

  • pádlo je přitom co nejvíc vodorovně s hladinou (tzn. Nezařezávám list dolu ke dnu, spíš pořád naplocho)

 

FRONT SURFING

  • k zatážení (při surfování) nemusíš používat pádlo, stačí boky a kolena, kterými zatlačíš na levou nebo pravou spodní hranu lodi

SIDE SURFING

BACK SURFING

FLAT SPIN

  • máš už umět pohybovat se na vlně sem a tam (nebo ve válci)

  • najet na kraj, tam ti to pomůže otočit špičku

  • otoč hlavu na druhou stranu (kam se díváš, tam se točíš)

  • přehoď hrany a vyměň ruce (pádlo za lodí ve vodě)

  • stále přiměřeně přibržďuj (ve válci zanořeným pádlem, které používá spodní vodu)

  • HLAVA STÁLE SLEDUJE kontaktní linii, tu část lodi, která je nejblíže válci, na ruku, která drží pádlo se nedíváš !!!!

 

LOOP

 

BLUNT

 

CARTWHEEL- moje chyba je příliš velký záběr do double-pump. Táhnu pádlo za zadek a pak jsem zakloněn. Jenže trup má zůstat tak nějak kolmo k lodi (žádný záklon). Takže ten záběr v DOUBLE-PUMP dělat tak že sice prohrábneš vodu až dozadu ale, trup přitom jde dopředu k čumáku lodě. Přitom se zatlačí nohama špička do vody. Ten kontra se dělá tak, že pádlo listem položíš na vodu a opřeš se o něj. Je to spíš opření se o hladinu než čistokrevné kontra (to by list končil kolmo pod vodou a to není cíl).

Další bude to roztočení v trupu a záběry běhen CARTWHEELu, asi to bude náročnější na břišní svaly a páteř.

 

SPLIT 2 CARTWHEEL (přechod z jednoho CW do druhého)

děláš cartwheel a když na špičce či zádi uděláš piruetu, tak se překlopíš na druhou stranu a můžeš plynně pokračovat v cartwheelu na opačné straně

 

ESKYMO ve válci – bokem ve válci, použití pádla na upstream side , způsobí, že tě to chytne a protočí (předkloň se, aby tě to za něco nezachytilo) a dodělej eskymáka. Mělo by to jít rychle, protože pádlo se opře o odtékající vodu.

 

SVICE přepadnutí a ESKYMO – je to stern squirt recovery - prostě ENDER na zadku a při přepadnutí si připravím eskymo ruce, zaberu pádlem a jsem zase nadhladinou aniž bych musel dělat eskymáka (dělám jen jeho kousek, víc není třeba).

  • Jedu dopředu

  • trošku uhýbám doprava (začnu dělat dlouhý oblouk) k rozhranní proudu vracáku a hlavního proudu

  • přetočím se v trupu doprava (hlavně hlavu) směrem k pravé zádi lodi (na původní směr jízdy)

  • přitom trochu váhy dozadu (to trochu zamáčkne loď pod hladinu)

  • zaberu kontra od zadku lodi, čímž ještě víc zaříznu zadek pod hladinu (ale trupem držím kajak nakloněn tak, že pod vodu zamačkávám levou část zadku loďi, opačnou než zabírám.

  • jsem v zadní svíci (enderu), ve vodě nechám původní list pádla a jím řídím rotaci na zadní špici v proudu, když by to vypadalo na přepadnutí přes osu tak :

  • hned si připravím pádlo na eskymo záběr (list co zabíral kontra přesunu na druhý bok lodi – levý ke špičce), stačí ten list pádla někam ke špici lodi

  • pak když se loď překlápí, tak zaberu od špičky (ještě než se překlopí) a tím ji dostanu zase na hladinu (tím záběrem ji otočím ještě ve vzduchu před dopadem, samozřejmě musí také hnout boky a zadkem lodí).

 

WING-OVER

  • jedeš dolů proudem

  • najdeš si válec (hole), samozřejmě krátký s čepicí

  • najedeš do něj bokem (doleva)

  • když jsi v něm (dole), tak se otočíš dozadu jako při back deck roll (k levé zádi)

  • ale do vody dáváš list levé ruky (ne pravé)

  • o ten list se opře proud (dole ještě hladké vody) a protočí tě dokola

  • skončíš v normálním posezu na foam pile bokem ve válci

 

PIRUETTE CROSS BOW

  • zajedeš do válce, když sjedeš dolu do zelené vody(jako když si jedeš pro svíci na špici, kterou válec vyplivne), těsně než zajedeš špičkou do zelené vody, takse přetoč a zaber levou rukou na pravé straně (tam polož list pádla kolmo k proudu pod vodu).o tu se opři a protoč se na špici.

  • tak zapíchneš levý list pádla přes čumák na pravé straně lodi

  • a zabereš směrem ke špici (normální záběrovou stranou listu)

  • při současném enderu na špici (nemusí být hodně kolmá, stačí, když máš zadek lodi ve vzduchu, tedy nemusí být ani 45°)

  • to celé (loď) roztočíš

  • a necháš se vyplivnout z válce

 

ULTRA CLEAN CARTWHEEL on FLAT WATER

jsou tři druhy pohybu bez pádla

a) rozhoupat loď dopředu a dozadu (náklonem dopředu a dozadu)

b) rozhoupat loď doleva a doprava (pomocí boků)

c) hmitnutím pádlem (rukama) ve vzduchu doleva-doprava (torso rotation) a tak roztočit loď

  • když tyto 3 pohyby spojíš

  • a začneš je dělat dost agresivně,

  • tak dostaneš loď do cartwheelu bez jediného záběru

  • boky usnadníš rotaci, hmitnutím získáš energii do točení, silným předklonem a záklonem donutíš zanořit špičku a záď lodi

Wind Up Bow

bjeta

Po, 2000-06-26 23:00

Nebo též, chcete li, postavení se do svíce zaříznutím zádi do proudu. Prvek, který není nijak pronikavě zajímavý sám o sobě, ale tvoří začátek mnoha rodeových a freestylových figur. Problém je velmi jednoduchý - jak na začátku figury dostat špičku kajaku vysoko nad hladinu (do svíčky). Využití je pak velmi široké - u splatů (viz minulý díl), u cartwheelu a také při volné jízdě na řece (předkopnutí špičky na hraně skoku)
Základní idea je, dostat špičku kajaku z vody nad hladinu tak, abyste si vytvořili energii nutnou k následnému prudkému ponoření přídě a postavení lodi na špičku.
Pro zvednutí špičky je třeba provést současně několik činností:

  • držet kajak ve velkém náklonu na boku

  • zabrat silně dopředu

  • mírně přesunout váhu dozadu a druhým listem pádla vést kontrazáběr tak, aby podpořil zatopení zádě lodi

Postup :

  1. Kajak v mírné rychlosti nebo v klidu postavíte na bok do silného náklonu - váhu těla přenesete nad zatopený bok kajaku. Hlavu držte rovně.

  2. Veďte dopředný záběr podél boku lodi - záběr táhněte od chodidel ke kyčlím (protažení záběru dále za tělo je neúčinné). Zároveň zvedejte špičku lodi současným působením záběru a silou břišních svalů. Váhu těla přenášejte mírně dozadu a širokým kontrazáběrem špičku zařízněte pod hladinu.Pomůže též, když se podívate ve směru otáčení přes rameno na záď lodi.

  3. Pokud se vám podařilo špičku zvednout, musí okamžitě následovat pokračování figury, tak aby se využilo maxima z nashromážděné polohové energie, tj. např. potopení špičky pro cartwheel nebo skok při volné jízdě na řece.

Cartwheel

bjeta

St, 2000-06-28 23:00

Válení sudů s lodí na těle, plynulé navazování vertikálních endů, loď se točí jako vyrovnávací vrtule u helikoptéry nebo jako vodní mlýnek. Stěžejní figura rodea, o kterou není na žádných pořádných závodech nouze.

Konečně přicházíme k figuře, která je základem freestylu. Zapomeňte na chvíli na to, že vám zleva i zprava kdekdo tvrdí, že v Čechách nejsou pro cartwheel dost hluboké válce. Válců je dost. Nejsou samozřejmě ideální, ale jak porostou vaše schopnosti, budete je schopni využít. Kromě toho, rotovaných figur je víc a ne pro všechny je nutný válec. Cartwheel je ale klasický základ. Na ty ostatní přijde čas později a jsou od cartwheelu odvozené.

Definice

Protože se jedná o komplikovanou figuru, tak nejdříve prostou definici. Cartwheel je figura, která se provádí ve válci tak, že špička a záď lodi rotují kolem těla jako kolem pevného čepu. Úhel těla vůči hladině je v intervalu 0o-45o. Cartwheel je napohled velmi působivý trik, ale zároveň vyžaduje od jezdce vysokou míru zvládnutí lodi a dávku odvahy pro pohyb v nestabilním prostředí válce.

A pokud má být válec hluboký, tak bude asi i velký. A taky bude držet. Ale to jsme vlastně původně chtěli.
Možná by proto stálo zato znovu se podívat do ? čísla KRK na článek Honzy Novotného Bezpečný styk.

Postup

Jak cartwheel dělat ? Není přesný postup. Každý válec je jiný a vyžaduje odlišnou techniku. Můžeme ale popsat obecný návod.
Představa, že cartwheel je nějak podobný enderu, je mylná. Jde o naprosto odlišné figury. Při enderu jsou jezdec i kajak společně katapultováni ve svíčce ven z válce. Při cartwheelu tvoří v ideálním případě tělo jezdce pevný bod na jednom místě válce a loď kolem tohoto bodu rotuje jako kolo kolem osy. Jinak řečeno, cartwheel je flat spin otočený o 90st..

Poloha před začátkem figury

Protože se figura provádí ve válci, je velmi důležité naučit se udržet stabilní vhodnou polohu pro začátek figury. V ideálním případě je loď špičkou proti proudu a sedí na v pěně na vrcholu válce (foam pile). V této poloze loď stojí na místě na rozhranní vlivů odtékající vody a vody přepadávající zpět do válce.
Jak se do této polohy dostat? Spolehlivá metoda je vést loď nahoru po okraji válce nebo po okraji jazyku ve válci a z tohoto okraje se po spodní hraně válce přesunout na vhodné místo. Loď se balancuje na foam pile střídavými krátkými zpětnými záběry vedenými v úrovni kyčlí tak, aby nesjela dolů do válce. Důvod je jednoduchý. Dopředný pohyb během začátku figury vás doveze dolů do přitékající vody válce (green water), zatopí špičku lodi a nekontrolovaně vás vyhodí horem nebo spodem z válce. V nejlepším případě z toho ještě půjde udělat ender. Určitým řešením je neříkat předem, jakou figuru vlastně chcete udělat. Zpětné záběry pro ustavení lodi do správné polohy na foam pile jsou tedy velmi důležité.

Zahájení figury


Správné zahájení silně závisí na správné poloze lodi. Podmínkou je tedy dokonalé zvládnutí postupu popsaného v předchozím odstavci. Podstatou zahájení je využít green water jako impulsu k začátku rotace, ale nenechat se zároveň silou proudu z válce vyhodit. Proto je lepší užít sílu proudu co nejméně, jen jako doplněk síly, kterou vyvine jezdec. Proud vody na foam pile pomáhá začít figuru, přitékající proud green water zachytává špičku, ale většinu síly musí vynaložit jezdec. K tomu je třeba dosáhnout dokonalé rovnováhy mezi silou válce a silou jezdce. V ideálním případě se špička zasazuje na rozhranní mezi foam pile a green water - na seam line.

Úhel nájezdu

Úhel, pod kterým loď na seam line najíždí se bude postupně při provádění figury měnit. Například při cartwheelu na levou stranu je loď před začátkem figury natočená mírně doprava ( asi 30o), při zanořování špičky na seam line se úhel mění na 0o (přímo proti proudu), loď se staví na špičku a zároveň přetáčí na mírně na pravou stranu (asi -30o). To dává lodi větší možnost využít síly přitékající vody. Není tedy třeba vynaložit tolik síly jezdce a je snadnější udržet loď pod kontrolou. Výsledkem je ale pouze šikmý cartwheel - low-angle cartwheel. Pokud chcete udělat dokonalý vertikální cartwheel, pak je nutné najíždět do začátku figury pod úhlem 0o. Pak je ale nezbytné postavit kajak na bok do maximálního náklonu aby při stlačování špičky pod vodu kladl co nejmenší odpor. K tomu, aby se takto podařilo špičku pod vodu dostat, je někdy třeba použít wind up bow - nadhození špičky, tak aby se získala energie k zanoření. Tento prvek byl popsán v druhém díle našeho seriálu u figury flat water cartwheel.

Nájezd

Velmi důležité je aby během rotace váha těla spočívala v kajaku. Je to pro rotaci nezbytné. Pokud přenesete váhu na pádlo, kajak bude neovladatelný. Ve skutečnosti je úloha pádla výrazně menší, než se očekává. Používá se vlastně jen jako opora pro zahájení rotace a loď se jím brzdí, aby nesklouzla příliš hluboko do green water. Pádlo je v poloze podélně vedle lodi a zabírá zpětným záběrem v úrovni boků hluboko pod foam pile, tak aby zachytilo odtékající vodu pod pěnou. Rameno záběrové ruky skloněné dolů k hladině umožňuje hlubší záběr a také natáčí tělo do záběru. Horní ruku je nutné držet ve výši ramene, asi 30cm před tělem. Ruka by neměla protnout myšlenou středovou osu těla. Osa ramen by měla být rovnoběžná s osou pádla. Tato vzájemná poloha ramen, těla a pádla je velmi důležitá, protože síla pak vychází z celého těla jezdce a ne pouze z rukou. V okamžiku, kdy zasadíte list pádla do válce jako pevný bod, záleží na síle břišních svalů, jak se podaří zanořit špičku na seam line, směrem k zabírajícímu listu. Pohyb připomíná zavírání nůžek mezi záběrovým listem a lodí. Mírný předklon pomůže zvýšit sílu působící na zanořující se špičku. Když je špička zachycená a loď se roztáčí, je důležité udržet správnou polohu hlavy. Je třeba se stále dívat na seam line a na vodu přitékající do válce, v žádném případě ne dolů po proudu. Pohyb hlavy vyvolává i pohyb těla. Pokud se podíváte po proudu, pravděpodobně skončíte v piruetě.
Když se špička zanoří, přesuňte váhu na opěrky a mírně se zakloňte. To vám pomůže, aby při rotaci prošla špička pod vámi. Pokud se to stane, aniž jste váhu přenesli, je pravděpodobné že je špička zasazená příliš hluboko v green water a během rotace budete vyhozeni z válce.

Rotace

Loď se roztáčí a stojí na špičce. Teď je třeba rotaci udržet, postavit loď na záď a předklonit se.A zase na špičku, zase na záď a tak pořád dokola a ještě přitom zůstat ve válci ... Klíčem k úspěchu je rychlá a správná práce s pádlem. Prvním hlubokým zpětným záběrem byla loď postavená na špičku, hlava je otočená proti proudu tak, abyste viděli seam line a postupně se zavírá úhel mezi lodí a zabírajícím listem. Rozhodující moment nastává, když se svíraný úhel blíží nule a zanořená špička je těsně u zabírajícího listu. Záběr už ztrácí na účinnosti. V tu chvíli je nutné okamžitě přejít do záběru druhým listem Tento záběr je opět velmi hluboký, zasazený do odtékající vody pod pěnou. Je dopředný a je vedený od kolen. K tomu je opět nutné sklonit rameno záběrové ruky k hladině. Záběr je veden pouze od kolen proto, aby bylo možné velmi rychle zasadit list pádla hluboko do odtékající vody - green water. Pádlo je tedy okamžitě znovu pevným bodem, který vám umožní působením břišních svalů zachovat plynulou rotaci lodi a neztratit potřebnou energii. Pokud není žádný list v záběru ztrácíte nad rychlostí rotace okamžitě kontrolu. Dalším důležitým prvkem je poloha hlavy. Tak jak se loď otáčí o 180o a přecházíte z jednoho záběru do druhého musíte také otočit hlavu na druhou stranu a dívat se přes druhé rameno na seam line. Loď se podařilo postavit záď. Následuje další záběr, při kterém se loď postaví znovu na špičku. Nejdůležitější je opět rychlost střídání záběru. Jak špička stoupá obloukem nahoru a znovu padá dolů k seam line, musíte přetočit ramena dolů k hladině. Tím rotace těla předchází rotaci lodi a táhne ji za sebou. Pevným bodem je opět pádlo zasazené opět hluboko do odtékající vody. Záběr je zpětný, vedený od úrovně boků. Opět se musíte dívat na seam line. Dotočili jste prvních 360o můžete stejně pokračovat dál, dokud budete vědět kde jste a jaký záběr máte udělat.

Teď už zbývá jen ta nejsložitější věc. Celý postup popsaný v několika odstavcích a rozfázovaný do osmi obrázků stihnout správně provést během dvou vteřin ve válci. Hodně štěstí při pokusech.

Flatwater Cartwheel

bjeta

Út, 2000-06-27 23:00

Když se na Mácháči už hodně nudíte nebo si na Lužnici omylem vzali rodeovku... Trochu víc na sílu, ale v podstatě to samé, co ve válci.

Pokračujeme další figurou. Je určena těm, kteří nechtějí čekat až se v českých divokých řekách zase na tři dny v roce objeví voda. Flatwater Cartwheel můžete zkoušet i na klidné vodě nebo v bazénu (bohatší z vás v bazénu rodinném).
Cartwheel je, jako mnoho jiných freestyle figur, převzatý ze squirtové techniky a je umožněn novými tvary plastových lodí z posledních let. Na třistalitrové lodi s nosnými špičkami to nepůjde - třeba se vám ale podaří ji někomu výhodně prodat.
Flatwater Cartwheel je obdobou běžného cartwheelu, ne ovšem ve válci nebo na rozhraní, ale na klidné vodě . Dá se na to podívat i optimisticky. Pokud se vám podaří na rybníku, tak ve válci snad už taky. Při pokusech o zvládnutí figury nemůžete, na rozdíl od běžného cartwheelu, čekat pomoc od dynamických účinků proudu vody nebo usnadnění zanoření špičky do propěněné vody ve válci. Klíčem k figuře je pouze správně zvládnutá technika.
Minimálním předpokladem pro zvládnutí Flatwater Cartwheelu je umět Wind Up Bow, ale to už by teď neměl být problém.

Postup:
Figuru začněte tím, že se mírně rozjedete dopředu. Získaná setrvačná energie vám pomůže udržet váhu na opěrkách nohou. Následuje zvednutí špičky.

1. Wind - up
Vzpomeňte si na wind up bow - smyslem je zvednout špičku z vody tak vysoko jak je to jen možné, a tím získat energii k následnému zanoření špičky. K tomu je třeba udělat zároveň tři věci : postavit kajak v silném náklonu na bok, záběrem dopředu zvednout špičku, zatopit záď mírným přesunem váhy dozadu. Úspěšnost dalších fází figury, závisí přímo na tom, jak vysoko se podařilo špičku zvednout.
Špička lodi je zvednutá, v této poloze kajak vydrží jen okamžik a jakékoli zdržení vás rychle zbavuje získané energie. Proto je třeba okamžitě navázat další fází figury - zatopením přídě a postavením kajaku do svíčky na příď.

2. Throwing Bow
Cílem je zanořit příď kajaku pod hladinu, tak hluboko jak je to jen možné a zároveň přenést ve svíčce váhu těla na opěrky nohou.
Natočte horní polovinu těla a hlavu dolů tak, abyste se dívali přímo do vody a položte pádlo na hladinu rovnoběžně s bokem lodi tak, že list pádla, kterým jste provedli předchozí dopředný záběr (ten kterým jste zvedli špičku), je přibližně v úrovni vašeho boku.
Začněte zpětný záběr listem ležícím na hladině podle vašeho boku. Jak list stlačujete pod vodu a opíráte se o něj, získáváte pevný bod, podle kterého můžete pomocí břišních svalů, jako podél čepu, otáčet loď a silně tlačit nohama špičku kajaku pod vodu. Budete muset překonat silný odpor klidné vody, proto je nezbytné držet váhu těla v lodi na opěrkách nohou! Jak se špička postupně zanořuje, pomáhá vám, abyste pomocí pádla postupně přesouvali váhu těla nahoru do lodi, na opěrky. Pokud místo toho nalehnete vahou těla na pádlo, nepodaří se vám špičku ponořit. Ideálním výsledkem je, že kajak stojí kolmo na špičce a těžiště vašeho těla je přímo nad těžištěm lodi - nemusíte se tedy opírat silou o pádlo - tím máte maximum polohové energie. Protože tato poloha je dlouhodobě udržitelná asi se stejně, jako triky indických fakírů, musíte okamžitě navázat další fází figury - zanořením zádě.

3. Following End
Loď stojí na přídi ve svíčce a pro další otočení o 180° je nutné zachovat maximální točivý moment pro mrtvý bod, kdy kajak bude ležet na hladině na boku.
Držte zvednutou záď vertikálně a nechejte kajak padnout bokem na hladinu - tj. otočení o 90°. Impulsem pohybu je pokračující zpětný záběr z předchozí fáze figury. Při otočení musíte zachovat stejnou polohu těla vůči kajaku. Loď spadla bokem na hladinu - přesuňte váhu těla dozadu a začněte silný dopředný záběr vedený od špiček nohou. Zároveň se záběrem začněte otáčet horní polovinu těla a hlavu nahoru. Horní část těla a hlava předchází v rotaci loď a nohy. Je velmi důležité, abyste dokázali působením břišních svalů otáčet nohy a loď kolem horní poloviny těla jako kolem čepu.
Tak, jak se záď postupně ponořuje pod vodu, přenášejte váhu těla dopředu, tak abyste udrželi rovnováhu a připravili se na další obrat o 180°.

4. Third End
Dalším obratem o 180° můžete dotočit úplný cartwheel. Kajak stojí na zádi ve svíčce, situace je podobná jako na počátku figury po Wind up bow, ale vaše situace je výrazně lepší, protože máte výrazně více nashromážděné energie. Loď z vertikální polohy na zádi padá na bok na hladinu. Impulsem je pokračující dopředný záběr z minulé fáze figury. Váhu je nutné přenést dopředu a zároveň tělo silně vytočit ve směru rotace . Pádlo zasadit záběrovým listem vedle boku a silným zpětným záběrem otočit loď okolo těla na špičku - a dále to samé jako v odstavci Throwing Bow.
Tím je Flatwater Cartwheel dokončený. Můžete točit další otáčky nebo se jít podepisovat do památníků - kolem rybníku jich určitě bude plno a konkurence nebude veliká.

Flat Spin

bjeta

St, 2000-06-21 23:00

Plochá změna směru ve vlně. Když se chcete podívat kolem dokola, kolik se na vás dnes přišlo podívat roštěnek. Při flat spinu se kajak plynule otáčí kolem osy těla jezdce a to během surfování na vlně - tj. střídá se front surf a back surf. Aby bylo možné tyto figury otáčením střídat, je třeba mít základní schopnosti při pohybu na vlně. Je nutné zvládnout nájezd na vlnu, pohyb dopředu a dozadu na vlně při front surfu. Je dobré umět správně kormidlovat pádlem za tělem, mít správný úhel těla a spojnici ramen rovnoběžnou s osou pádla.

Otočení z front surf do back surf (flat spin 180°)
Zahájení otočky z front surfu do back surfu je nejobtížnější částí figury a pokud se podaří, zbytek už půjde snadno (a nebo taky ne).

Během front surfu se nechejte vynést nahoru k vrcholu vlny. Jde o to využít energii získanou při sjezdu po vlně dolů proti proudu. Jak se špička sklání dolů a kajak začíná sjíždět proti proudu dolů po vlně, je ten správný okamžik. Skloňte rameno a zasaďte list pádla hluboko do vody za tělem lehce od boku lodi. Tělo je vytočené dozadu tak, že spojnice ramen je rovnoběžná s osou pádla. Zpětným obloukovým záběrem otáčejte špičku kajaku a zároveň tlakem kolen a působením břišních svalů pomáhejte rotaci. Pomůže pohled přes rameno na záď lodi.Během otáčení přeneste váhu rychlým předklonem na přední část lodi . Toto přenesení váhy zvedne záď lodi nad vlnu a umožní lehce dotočit 180°. Na konci otočky by měl být kajak v back surfu. Listem, kolem kterého se loď otáčela, kormidlujte v poloze před tělem. Zároveň předklonem odlehčujte záď kajaku. Během otočky musí dno lodi sedět na vlně naplocho, jinak vás proud z vlny odnese. Pokud je dno lodi ve správné rovnoběžné poloze k hladině vlny, loď klade odtékající vodě minimální odpor, snadněji drží na vlně a je točivější.

Otočení z back surf do front surf
Otočení z back surf do front surf se od předchozí otočky liší jen trochu obtížnější orientací při back surfu. Jinak je průběh otočky prakticky stejný. Zahájení otočky je opět na vrcholu vlny. Loď je v back surfu a začíná sjíždět dolů po vlně proti proudu. Polohu lodi řídíte kormidlováním před tělem. Natočte hlavu a tělo do směru otočky, tj. na opačnou stranu, než je kormidlující ruka. Skloňte rameno kormidlující ruky, zasaďte pádlo hluboko do vody a veďte obloukový záběr od špičky lodi. Zabírající list je pevným bodem, kolem kterého tlakem kolen a působením břišních svalů točíte loď. Zároveň během otočky přeneste rychle váhu dozadu. Odlehčená špička lodi se zvedne nad vlnu o loď se snadno otočí. Otočku byste měli ukončit ve front surfu a kormidlovat loď za tělem. Dno lodi musí být stále rovnoběžné s hladinou vlny. Pokud při otočce z vlny vypadáváte, pravděpodobně se vám nedaří udržet správný úhel dna nebo neodlehčujete dostatečně špičku lodi.

Full 360 Celý 360° flat spin je pouhé spojení dvou popsaných otoček. Synergický efekt tohoto spojení je zejména v tom, že když se nepovede první půlka, určitě se nepovede i druhá. Pokud je ale vlna dostatečně veliká a silná, je otáčení poměrně snadné a vlna si vás nějak udrží. Problém nastává u malých vln, které vás sotva udrží i při front surfu. Řešení spočívá v aplikaci poučky "Možná špatně, ale určitě rychle". Klíč je v rychlosti. Obě otočky musí po sobě následovat bez pauzy. To vyžaduje dynamické pohyby hlavy a těla, rychlé a silné záběry a zároveň udržení správné polohy dna lodi vůči hladině vlny.
Rotace začíná z front surfu. Při první otáčce získá loď určitý točivý moment, který je třeba uchovat. To je možné dosáhnout tím, že druhý záběr, který loď točí o dalších 180°, následuje okamžitě. Loď nestačí sjet dolů k patě vlny, kde by došlo k zatopení zádě. Rychlost záběru je důležitější, než jeho síla. Proto nemá cenu ztrácet čas dlouhým záběrem od špičky lodi, ale stačí zabrat rychle, kratším záběrem od úrovně kolen. Další záběr a další otočka opět následují okamžitě. Pokud se vám podaří dostat se do správného rytmu, správně přenášet váhu a držet správnou polohu dna lodi, tak by druhý záběr při otáčení z back surfu do front surfu neměl být vůbec nutný a měli byste točit 360° na jeden záběr - Clean 360°, a když budete ještě lepší, tak 720°, 1080°,??, 3600°.

Cartwheel - a co dál? (1. část)

Honz

St, 2000-03-15 00:00

Možná si ještě vzpomenete na první článek, který jsem na MP věnoval rodeu - jeho historii, nejpopulárnějším figurám a s trochou ironie i naší současnosti. Od doby jeho vzniku se i u nás mnohé změnilo a freestyle si našel spoustu nových vyznavačů. Seriál, který dnes zahajujeme je určen především těm, kteří se chtějí rychle zorientovat ve změti různých figur a jejich názvů. Abych předešel možnému zklamání některých nadšenců, hned v úvodu upozorňuji, že mým cílem není napsat učebnici freestylu, na to jsou povolanější. Budu velmi stručný a v několika pokračováních vám nabídnu malý výkladový slovník základů freestylu. Zájemcům o podrobnější informace doporučím například velmi povedenou knihu Kena Whitinga Playboaters Handbook, comicsy W. Nealyho nebo videa jako Retendo (Kent Ford), Play Daze (K. Whiting), Searching For The "Gee" Spot (Corran Addisson) či magazíny jako je Playboating (GB), Rapid (Can), Kanu (BRD) a jiné. Zatím jediným domácím zdrojem je seriál asociace CNAWR v časopisu K-R-K, který zpracovává a překládá informace mimo jiné i z výše uvedených pramenů. Odkazy na figury podrobně popsané v seriálu CNAWR uvádím za jejich názvy v závorkách či jako link.

Dnešní pojetí freestylu se velmi liší od jeho počátků. Zůstala snad jen touha předvést se. Když dnes mluvíme o freestylu, můžeme mít na mysli vlastně cokoli, co se vymyká tradičnímu "normálnímu" pojetí plavby po řece, tedy převážně rovně dolů. Při freestylovém jěždění nám jde o něco jiného, chceme si zablbnout a je nám úplně fuk, že nikam nedojedeme. Prostě chceme být free a hrát si s vodou (proto se tomu někdy říká playboating). Kdo se však rozhodne pro rodeové soutěže, bude muset zvládnout celou řadu figur a podřídit se pravidlům - to už je výkonnostní sport se vším všudy. Freestylových, nebo chcete-li rodeových, figur již dnes existuje velká spousta a stále vznikají nové. Navíc některé z nich mají třeba 2 i více jmen. Vše se rychle mění a vyvíjí, takže je stále co se učit, ale kdo se v tom má vyznat? Zkusme si proto pro lepší přehlednost hned na začátku rozdělit figury do skupin podle směru pohybu a polohy lodi. Kromě oblíbeného surfování (za něž lze při závodech též získat body), obsahuje freestylová figura vždy alespoň jeden z "nenormálních" prvků jimiž jsou: pohyb ve vertikální rovině nebo rotace, a to buď kolem osy těla nebo lodi. Ty nejkomplikovanější figury pak obsahují všechny uvedené prvky.

Začněme ale od základu. Tím je pro většinu figur právě zmíněné surfování. Rozlišují se tři druhy: Front Surfing (popředu), Back Surfing (pozadu) a Side Surfing (bokem). Obojí lze předvést jak na hladké vlně (nebo zelené, z angl. green wave) tak ve válci. Front Surfing je nejsnazší na zelené vlně, Side Surfing ve válci a Back Surfing vás asi zpočátku potrápí kdekoli. Nezbývá mi ale než zdůraznit, že všechny tři uvedené prvky jsou nutným základem pro zvládnutí těch komplikovanějších figur.
 

První ze zmíněných skupin tvoří nejjednodušší a pravděpodobně historicky nejstarší vertikální figury bez rotace. Jsou to ENDERy, v Čechách někdy zvané "svíčky" (KRK 3/VI). Nejde o nic jiného, než o využití síly proudu k postavení lodi na špičku resp. záď, tedy o známé "lopasy" (Tady pozor na matení názvů, český "lopas" je sice odvozený z anglického Looping, jež se ve staré škole někdy používal pro Stern Squirting avšak neudržel se. Oproti tomu výraz Loop se dnes používá pro "přemet" ve válci.). Dlouhé a objemné lodě staré školy nám dovolí provádět Endery pouze v silném proudu resp.rozhraní, ale zato pak většinou vyletí do velké výšky. Tomu se říká Big Air.


 

Obdobou Enderu je BLAST, rozdíl je v tom, že k zvednutí špičky se využívá zpětný proud válce. Dalším rozdílem je, že Blast se vám podaří jen na krátké lodi, nejlépe ještě s malým výtlakem. Cílem je dostat konec lodi pod hromadu pěny ve válci. To ji pak bude za pomoci zpětného proudu válce udržovat v elegantním skluzu na rychlé spodní vodě. Jezdec tak může udržovat loď v nejnižším místě válce zvaném trough [trof] v poměrně stabilní pozici a to buď na zádi (Front Blast) nebo na přídi (Back Blast). Jak vertikální Blast bude závisí hlavně na typu válce.


 

Na hranici mezi čistě vertikálními a rotačními figurami je STERN SQUIRTING (KRK 3/VI). Je to vlastně ender na zádi (ať už v proudu, na rozhraní či na klidné vodě), k jehož zahájení využíváme energii získanou rychlou změnou směru jízdy. Cílem je dostat špičku co nejvýše do vzduchu. Pro větší efekt je možno loď ještě roztočit do piruety. Obdobným způsobem by bylo možno dělat i "Bow Squirting" (na přídi), avšak pro stejný efekt známe jiný, snazší trik ? viz Stall.

Cartwheel - a co dál? (2. část)

Honz

Ne, 2000-03-19 00:00

Druhou skupinu tvoří horizontální rotační figury (v tomto případě jde samozřejmě vždy o rotaci kolem osy těla, prvek staré školy zvaný Window Shading, čili rychlé a plynulé eskymování ve válci dnes již není bodovanou figurou). Ze staré školy dosud přežily otočky ve válci, čili 360´s (THREE-SIXTIES). Základem 360ky je umění surfovat ve válci bokem. Pokud k této dovednosti přidáte ještě schopnost změnit směr bez opuštění válce a provedete to plynule hned 2 krát po sobě v jednom směru, je to 360. Polovina se logicky jmenuje 180. V závodě je bodována každá změna směru, tj. každých 180° = 1 bod.

Nová škola a nové lodě přinesly nový trik. Otočka na hladké "zelené" vlně je nesrovnatelně technicky náročnější a povede se pouze na lodi s plochým dnem. Jmenuje se FLAT SPIN. Největší překážkou ve zvládnutí Flat Spinů pro ty kteří se učili jezdit podle klasické "náklonové" školy je naučit se stále držet loď naplocho(rozuměj dno paralelně s povrchem vlny), bez hranění a tím jí udržovat ve skluzu.Otočíte-li se na hladké vlně o 360° na maximálně jeden záběr pádlem, je to Clean 360 a na mezinárodních závodech byste za to dostali hned 3 body. Aby to s těmi názvy ale nebylo tak úplně jednoduché, občas se můžete setkat i s výrazem Flat Spin označujícím 360ku ve válci.

Tím jsme se již dostali ke třetí skupině. K figurám náročnějším, které v sobě zahrnují elevaci (tj. jeden konec lodi ve vzduchu, více či méně vertikálně) a alespoň jeden druh rotace. Začněme zase od staré školy, tedy vertikální figurou s rotací kolem osy lodi - PIRUETOU (Pirouette, KRK 3/VI). Každý ji asi zná, je to Ender na přídi, při němž loď roztočíte kolem její podélné osy a čím více se otočíte, tím více získáte při závodě bodíků (4 za 180° a 5 za 360°).

Piruetu je možno samozřejmě předvést i na zádi (viz Stern Squirting), je to však mnohem náročnější na orientaci a proto, zvlášť v válci, z toho častěji vyjde SCREW UP. Ačkoli anglický název napovídá, že je všechno špatně, nedejte se zmást, je to móóóc užitečný trik: ve chvíli, kdy při Enderu nebo Stern Squirtu začnete přepadat přes vertikálu nasadíte na "šrouba" a převrátíte loď zpět, tj. dnem dolů, ještě dříve než dopadne (KRK 5/VI). Ušetří spoustu eskymování a proto se náramně hodí při tréninku všech vertikálních figur ve válci (pozn. směr rotace lodi je v tomto případě od středu válce k okraji).

WIPER je vlastně skoro totéž co Screw Up - vertikální figura na zádi s rotací kolem osy lodi. Rozdíl je jen ve smyslu rotace (opačný, tj. ke středu válce) a v tom, že figura je řízena po celou dobu jedním a tím samým listem (list, jehož pomocí figuru zahajujeme, zůstává ve vodě jako kotva, kolem níž kajak stáčíme zpět do centra válce).
RETENDO není vlastně nic jiného než pirueta o 180°, při které loď dopadá zpět do válce. Bylo jednou z prvních "retentivních" figur staré školy a spolu s figurami jako jsou Screw Up a Wiper či dnes již málo známými Whip It a McTwist (nic jiného než první polovina Cartwheelu, zcela, resp.méně vertikální) znamenaly počátek éry navazovaných figur.

Tak vznikl CARTWHEEL(KRK 6/VI), čili hvězda, neboli Whip It 2x po sobě. Figura, která způsobila vznik nové školy, revoluční změny ve tvarech lodí a změnila přístup jezdců k rodeu. Původně se dělala jen ve válci, a že od jejího názvu se odvozují všechny ostatní "wheely", tedy figury 4. skupiny, jejichž základem je též rotace kolem osy těla, ale tentokrát ve vertikální rovině. Vertikální rovina je dost nepřesný pojem, neboť nikdo z nás není tak dokonalý, aby všechny "vertikální" figury prováděl opravdu vertikálně. Proto pravidla mezinárodních soutěží rozlišují 2 různé stupně vertikality. Označení vertical tedy znamená, že loď svírá s vodorovnou rovinou úhel mezi 70° a 110°. Off vertical pak znamená úhel 20° - 70° a110° - 160° ve válci nebo 45° - 70° na hladké vlně. Při závodech má vertical Cartwheel hodnotu 3 bodů a off-vertical 2.

Cartwheel na klidné vodě se jmenuje FLATWATER CARTWHEEL (KRK 2/VI), na rozhraní proudu a vracáku EDDYLINE CARTWHEEL nebo zkráceně EDDYWHEEL.Těch existuje hned několik variant, jež nemají specifická jména. Cartwheely na rozhraní můžeme točit buď po proudu nebo kolmo na proud a ti nejlepší to umí dokonce i proti proudu. Děsně "cool" je taky Eddywheel při vjezdu do vracáku - místo tradičního náklonu postav loď ostře na bok (nejlépe hned na ten opačný), zasekni příď na rozhraní a mrskni zadek vzduchem do vracáku. Jen pozor na hloubku ve vracáku, je-li velká, budeš řvát nadšením, v opačném případě bolestí.

Tam kde proud padá přes překážku z větší výšky děláme POUROVER WHEELS, ze Splatu (KRK 1/VI) se dá udělat SPLATWHEEL nebo taky ROCKWHEEL, z Blastu BLASTWHEEL apod. Názvů je mnoho, podstata však zůstává stále stejná. Tak je tomu i u AIRWHEELS nebo WAVEWHEELS (viz Rodeo) - znovu odkaz. Jde opět o tentýž pohyb, jen s tím rozdílem, že polovina "wheelu" se děje v letu, je jedno jestli první nebo druhá, jestli přes příď nebo přes záď. V loňské sezóně patřil Airwheel mezi tzv. "Trophy Moves" a podle pravidel to byl "Cartwheel, při němž je jezdec nadnášen vodou pouze během první poloviny, při druhé polovině může být loď částečně ve vodě, nesmí však nést jezdcovu hmotnost" - trochu složitá definice pro létání, že?

FREEWHEEL se odehrává v letu, resp. ve volném pádu celé a proto jej lze provést jen na dost vysokém vodopádu. Na hraně vodopádu postavíš loď na bok a vší silou ji roztočíš stejně jako při Cartwheelu, tím se vrhneš v kotrmelcích - pardon, ve hvězdách - dolů a pak už jen doufáš, že dobře dopadneš. Někdy se tomu taky říká HAMMER, to podle toho, jaký účinek může mít tahle figura na jezdce a loď.

 

—————

Zpět